3. marec 2007

Marketspeak[1] - Samopostrežne blagajne

Vsake toliko naletim na oglas, ki je tako neumen, da ga moram nujno deliti z vami. [Pravzaprav je to zelo pogost pojav, a običajno samo vzdihnem "Eh, idioti" in grem dalje.] Včeraj se mi je to spet zgodilo...

Celostranski oglas me je vabil, da naj preizkusim samopostrežne blagajne. Pravzaprav je vabil lastnike trgovin, da naj uvedejo take blagajne, a to na prvi pogled ni bilo povsem očitno.

Vse lepo in prav - tako obliko oglasov čisto razumem - a način, na katerega so me (so jih) poskušali prepričati, je bil taaaaaaako mimo, da sem se kar zgrozil.

Samo poglej, kaj so po njihovem mnenju najpomembnejše prednosti, zaradi katerih bodo kupci navalili na samopostrežne blagajne.

  • možnost izbire kupca, kako bo zaključil svoj nakup in kako bo plačal izbrano blago

Ja? A na običajni blagajni tega ne morem narediti? Da ne omenjamo dejstva, da so dvakrat napisali isto, ker jim je zmanjkalo idej. Ali pa morda ti vidiš razliko med 'zaključevanjem nakupa' in 'plačevanjem'?

  • popoln pregled kupca nad procesom skeniranja in plačevanja, ki  daje občutek večje vključenosti v oba procesa, večjega zaupanja in hitrosti različnih nakupnih postopkov

Pazi, kupec ni bolj vključen v 'proces skeniranja in plačevanja', temveč ima samo tak občutek. V resnici je na samopostrežni način bolj vključen v 'proces skeniranja' - ampak samo zato, ker ima s tem več dela. Večje zaupanje? Samo, če si paranoik in misliš, da te hoče vsaka blagajničarka prinesti okoli. Hitrost nakupnih postokov? Skeniranje je zagotovo hitrejše, če delava dva - jaz zlagam na trak in iz njega, blagajničarka pa vleče artikle čez skener. Hitrost plačevanja pa tudi ni nič večja, če sam plačujem - POS je vedno enako počasen.

  • zasebnost pri plačevanju - je pomembna za kupce predvsem pri kupovanju raznih izdelkov za osebno nego

Pa dobro, saj nisem v lekarni. Pa kaj potem, če blagajničarka vidi, kateri šampon kupim? Prav zanima jo. Tistega, ki stoji za mano, pa tudi.

  • pregled kupcev nad natančnostjo podatkov na računu

Glej komentar dve točki višje. Ali imaš občutek, da te v trgovini hočejo ogoljufati? To bi bila presneto slaba poslovna poteza.

  • krajše čakalne vrste: samopostrežne blagajne so vedno odprte, kar pomeni krajše čakalne vrste, poleg tega pa na prostoru od dveh do treh običajnih blagajn delujejo kar štiri samopostrežne blagajne

To je na prvi pogled videti smiselno - sploh drugi del o porabi prostora - a v prvem delu se skriva past. 'Samopostrežne blagajne so vedno odprte'? Zagotovo niso odprte takrat, ko je trgovina zaprta. Se pravi, da so odprte takrat, ko bi lahko bile odprte tudi druge blagajne, če bi blagajničarka sedela na svojem mestu. Se pravi da poskušajo povedati nekaj čisto drugega - s samopostrežnimi blagajnami imate lahko odprtih več blagajn brez potrebe po novih ljudeh. Ali pa celo - lahko boste imeli odprto enako število blagajn, a z manj ljudmi.

  • možnost izbire jezika, ki je še posebej v večjih trgovskih centrih zelo dobrodošla

No, končno ena pametna. Ampak tudi na navadni blagajni se čisto znajdeš z mahanjem rok. Jaz sem v Franciji uspel plačati vse, kar sem hotel kupiti, pa nimam pojma o francoščini, oni pa ne o slovenščini ali angleščini.

  • novo doživetje za kupce, ki so nagnjeni k novostim in moderni tehnologiji

Ja, kul, tehnogeeki bodo kar drli v vaše štacune. Prooooosim. Take neumnosti pišejo marketingarji, ko jim zmanjka idej.

  • večja kakovost drugih storitev v trgovini zaradi prerazporeditve zaposlenih z blagajn na prodajni prostor in posledično večje zadovoljstvo kupcev zaradi večjega števila svetovalnega osebja pri nakupovanju

No, pa smo prišlo do bistva. Kupite samopostrežne blagajne, ker boste potem potrebovali manj ljudi. Odvečne se bo malo prerazporedilo, malo upokojilo in malo odpustilo, pa bo. 'Svetovalnega osebja' pa v samopostrežni štacuni res ne rabim.

Kaj pa imam v resnici od tega jaz, kupec? Mogoče manjše vrste - če bodo samopostrežne blagajne res postavljene kot dodatek obstoječim, ne pa za nadomestilo. Vsekakor pa bom na samopostrežni blagajni imel več dela, ne manj, zato bom vedno temeljito premislil, če bom zavil nanjo. Če bom imel poln voziček in bo na navadni blagajni le malenkost daljša vrsta, potem zagotovo ne bom stopil k samopostrežni.

Poleg tega - kdaj si že prišel skozi blagajno, ne da bi imel ti, ali kdo pred tabo v vrsti težave s katerim od artiklov? Včasih koda 'ne prime' in jo je treba natipkat, ali pa je nalepka napačna, ali pa sta na artiklu dve kodi in je treba najti pravo, ali pa skener 'prime' dvakrat ali pa je kdo pozabil stehtati solato ali ... Blagajničarke so izurjene za reševanje takih problemov, kupci pa ne. Se pravi da bo ena uboga miška skakala od avtomatske blagajne do druge in tipkala kode in reševala probleme - kadar jih bo kupec sploh opazil. Večinoma jih ne bo. Upam si trditi, da bo napak pri samopostrežnem kupovanju več in ne manj!

Da se razumemo - proti samopostrežnim blagajnam nimam nič. Samo ta izvedba je bedna. Ko bom lahko zapeljal voziček mimo blagajne in mi bo brezžični čitalec prebral vsebino celega vozička v eni sekundi in izstavil račun, bom tudi sam postal pristaš samopostrežnega plačevanja. Do takrat pa bom ostal pri klasičnem načinu.

3 komentarji:

  1. Bo slo. Cez ene tri leta s RFID-om tudi pri nas.

    OdgovoriIzbriši
  2. Častim pijačo po izbiri, če res.

    (In obratno. :) )

    OdgovoriIzbriši
  3. Sam sem poskusil v Kopru. Bilo je super, predvsem ker se tega ljudje očitno še "bojijo" in zato ni vrste, po drugi strani pa skrajno neboleče. Zanimivo mi je bilo le da so asistentke striktno (a dovolj nevsiljivo) zahtevale v katero vrečko moram odlagati stvari. Kasneje ugotovil da verjetno zaradi tehtanja izdelkov, ko jih nalagaš v vrečko. :)

    OdgovoriIzbriši

reklame